مجله برتین ها مگ

برترین ها مگ، مجله خبری و سبک زندگی

مجله برتین ها مگ

برترین ها مگ، مجله خبری و سبک زندگی

درآمدی بر موسیقی ایرانی + پخش آنلاین و دانلود آهنگ


موسیقی کلاسیک ایرانی یک هنر کهن و یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های آهنگ است که امروزه شناخته شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی و نقش اجتماعی-سیاسی امپراتوری ایران باستان، موسیقی و فرهنگ ایرانی کمک زیادی به پایه‌گذاری بسیاری از سنت‌های آهنگ دیگر در آسیای مرکزی، آسیای صغیر، چین و شمال هند کرده است. از زمانی که پس از حمله اعراب (قرن هفتم میلادی) با فرهنگ اسلامی مرتبط شد، در سراسر خاورمیانه، شمال آفریقا و مدیترانه سفر کرده است.
 
مشابه آهنگ کلاسیک جهان عرب، ترکیه و حتی هند

آهنگ کلاسیک ایران از جهاتی شبیه و مشابه موسیقی کلاسیک جهان عرب، ترکیه و حتی هند است، اما در عین حال یک سیستم خودکفا نیز کم و بیش مستقل از همسایگان خود است. در قرن دوازدهم، سیستم دوم، سیستم آهنگ کلاسیک غربی، به موازات سیستم هنر ایرانی رشد کرده است، و امروزه این دو در کنار هم زندگی می کنند، تا حد زیادی یکدیگر را تنها می گذارند، اما به طرق مختلف یکدیگر را بارور می کنند.

تاریخ موسیقی ایرانی در قرن بیستم شاهد توسعه راهبردهایی برای بقا در مواجهه با آهنگ غربی بوده است و این راهبردها اغلب شامل وام گرفتن از عناصری بود که آهنگ غربی در آنها قوی است. به عنوان مثال، نت نویسی غربی با موسیقی ایرانی تطبیق داده شده است و در عین حال که سهم خود را در تغییر شخصیت موسیقی ایرانی انجام داده است، میزان تمایل هنرجویان آهنگ ایرانی را نیز افزایش داده است.

ملودیک
آهنگ ایرانی عمدتاً ملودیک است. تقریباً هیچ استفاده‌ای از هارمونی نمی‌کند و اجرای آن معمولاً تک‌نواز است، اگرچه گاهی اوقات یک تکنواز با ساز همراه می‌شود که هر عبارتی را در حین اجرای هنرمند تکرار می‌کند، تکنیکی که در موسیقی عربی، ترکی و هندی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. جوهره آن نه نمایشی است و نه فکری و مغزی، بلکه کیفیت آن عرفانی و تأملی است.آهنگ ایرانی این را می‌دانند، زیرا در صحبت از آهنگ خود هرگز از ارتباط دادن آن با سنت غنایی بزرگ ادبیات فارسی و تصوف، جنبش عرفانی اسلام که سرزمین ویژه آن ایران است، کوتاهی نمی‌کنند.

بیشتر موسیقی متر و ضرب ندارد، اما با ریتمی شبیه به گفتار پیش می رود. ساختار موزون آن مطمئناً با ریتم های شعر فارسی مرتبط است. با این وجود، مقدار زیادی آهنگ متریک نیز وجود دارد، و این معمولاً با یک طبل همراه است.

بداهه نوازی مهمترین اصل

بداهه نوازی مهمترین اصل آهنگ کلاسیک ایران است. نوازنده در لحظه خلق می کند و به طور همزمان برای مخاطب اجرا می کند. حضور و روحیه مخاطب نقش مهمی در احساس و فرآیند خلاقانه بداهه دارد. بداهه نواز خلاقیت و تکنیک را با ملودی ها و ریتم های درونی شده ترکیب می کند تا احساسات فردی خود را بیان کند. بداهه نواز شدن یعنی رسیدن به مرحله نهایی در رشد خلاقانه نوازنده. برای رسیدن به چنین سطحی از تسلط، نوازنده باید از نظر تکنیک، احساسات، نوآوری، تجربه و دانش غنی باشد. نوازنده زمانی استاد می شود که به چنین درجه ای از فضیلت دست یابد و هنر اجرا و تدریس را پرورش دهد.

سایت پخش و دانلود آنلاین آهنگ های ایرانی

اگر می خواهید با موسیقی و آهنگ های ایرانی آشنا بشید. کافیست به سایت این آهنگ مراجعه کرده و از شنیدن و دانلود آهنگ های ایرانی لذت بببرید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد